7.11.2009

Our role as a da'ie

Firman Allah: 'Dan hendaklah ada di antara satu puak yang menyeru (berda'wah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam) dan menyuruh berbuat segala yang baik dan mencegah segala yang mungkar dan merekalah orang yang berjaya' (ali-Imran:103)

Ayat di atas menyeru kita agar berda'wah dalam mengembangkan Islam. Apabila kita mengajak orang lain melakukan kebaikan kita akan mendapat pahala yang equal apabila orang itu lakukannya, begitu juga sebaliknya jika kita mengajak orang berbuat mungkar, kita akan mendapat dosa yang equal juga..

Allah telah menyatakan satu perniagaan yang dapat selamatkan kita dari azab neraka iaitu:

  • Beriman kepada Allah dan rasul-Nya
  • Berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwa

Dalam mempersiapkan diri untuk menjadi da'ie, kita mestilah mempunyai kriteria tertentu:

  • Ada keyakinan yang jitu kepada Allah (As-sikhahtubillah)

Misalnya, ibu Nabi Musa percaya kepada Allah dengan menghanyutkan Nabi Musa di sungai. Lalu Nabi Musa diambil oleh isteri Firaun. Jika tidak dihanyutkan, sudah pastinya tentera-tentera Firaun akan membunuhnya. Akhirnya, Nabi Musa diberi juga kepada ibunya untuk disusukan..

Allah SWT telah berfirman: "Kamu (umat Muhammad) adalah sebaik2 umat dilahirkan untuk menyuruh berbuat baik dan mencegah segala yang mungkar dan beriman kpd Allah......"(ali-Imran:110)

Kita harus bersyukur kita ini dipilih oleh Allah sebagai umat yang terbaik. Tetapi untuk menjadi umat terbaik, mestilah:

  • Menyuruh berbuat baik (amar ma'ruf)
  • Mencegah mungkar (nahi munkar)
  • Beriman kepada Allah

Hal ini menunjukkan tanggungjawab sebagai da'ie ialah tanggungjawab semua. Justeru, marilah bersama2 kita membuat amal islami dalam menegakkan agama Allah di atas muka bumi ini.

TAKBIR- ALLAHU AKBAR

No comments:

Post a Comment