10.02.2009

Keberanian Imam Nawawi Menegakkan Haq (kebenaran)

Imam Nawawi bukan dari golongan ulama' yang mencari keuntungan dari ilmu yang dimiliki. Beliau memimpin ummah, bukan ummah memimpin beliau.

Tugasnya sebagai seorang ulama' bukan hanya medannya dalam majlis pengajarannya sahaja, malah meliputi seluruh masyarakat. Justeru itu, beliau sering menulis surat kepada baginda Sultan Al-Malik Al-Zahir menasihatkannya dalam urusana agama. Akan tetapi nasihatnya yang ikhlas itu tidak diambil perhatian oleh baginda.

Diriwayatkan Sultan Al-Malik Al-Zahri meminta fatwa dari kalangan ulama'yang ada pada ketika itu untuk mengeluarkan fatwa bahawa harus mengambil harta rayat untuk menghadapi peperangan. Apabila ada ulama' yang tidak membenarkan mengambil harta rakyat, maka beliau akan membunuhnya serta-merta. Kemudian beliau bertanya adakah lagi ulama' yg belum aku bertanya? Pengawal-pengawalnya menjawab terdapat seorang lagi ulama' yang bernama al-Syeikh Muhyiddin Al-Nawawi. Lalu beliau memerintahkan supaya dapatkan segera fatwa daripadanya. Imam Nawawi mengeluarkan fatwa, harus mengambil harta dari rakyat setelah semua harta Sultan iaitu 1000 orang hamba dengan semua ketul-ketul emas dibelanjakan terlebih dahulu untuk berperang. Setelah itu barulah dibolehkan mengambil harta dari rakyat.

Fatwa Imam Nawawi tersebut menyebabkan sultan murka kepadanya dan memerintahkan Imam Nawawi diusir keluar dari Kota Damsyiq. Tindakan sultan itu deterima dengan tenang dan beliau pulang ke Nawa tempat asalnya.

Tindakan sultan hanya mengusir Imam Nawawi dengan tidak membunuhnya menimbulkan kehairanan di kalangan rakyat pada ketika itu. Lalu ditanya kepada baginda sultan. Beliau menjawab aku tidak membunuh Imam Nawawi adalah kerana setiap kali aku hendak menjatuhkan hukuman bunuh ke atasnya, aku melihat dua ekor singa ganas di atas bahunya yang hendak menerkam kepadaku.

Peristiwa ini memberikan satu iktibar kepada kita bahawa, keberanian seseorang ulama' yang tidak mengejar pangkat dan sebarang ganjaran dunia dan berkata benar adalah sifat terpuji dan akan sentiasa dipelihara oleh Allah S.W.T..

-nizar, qoute from Imam Nawawi Permata dari Kota Damsyiq..

No comments:

Post a Comment